Leren van Zwitserland -
Hoe het komt dat er in Zwitserland zo weinig files staan
Waarom lukt het al
decennialang niet om het Nederlandse fileprobleem op te lossen? En waarom staan
er in Zwitserland dat een vergelijkbare stedelijke structuur heeft als
Nederland aanzienlijk minder files. Kan Nederland in zijn strijd tegen files
iets leren van Zwitserland?
Het Zwitserse landschap van bergen en dalen is uitermate geschikt om verstedelijking te structureren. Er ontstaan lineaire steden waarin openbaar vervoer concurrerend kan worden ingezet. Nederland heeft dit ‘natuurlijke voordeel’ niet, maar het heeft daarentegen een ruimtelijk beleid gevoerd dat wel tot congestie moest leiden. Zo zijn er tientallen steden met enkele tienduizenden inwoners zonder aansluiting op het spoorwegnet en veel kantoorgebouwen zijn alleen per auto te bereiken.
Zulke situaties komen in Zwitserland nauwelijks voor. Daar staan dan ook vrijwel geen files als gevolg van woon-werkverkeer. De Zwitserse overheid zet al jaren in op het openbaar vervoer en koppelt haar ruimtelijke ordening hieraan, met relatief hoge dichtheden en de juiste functies op de juiste plek. De ruimtelijke inzet wordt hierbij ondersteund door fiscale maatregelen en secundaire arbeidsvoorwaarden die het onaantrekkelijk maken om op grote afstand van het werk te wonen.
In drie case studies die
ieder één Zwitsers ruimtelijk concept als leidraad nemen laten de bureaus
Topotronic en ZUS zien hoe delen van de Randstad er uit hadden kunnen zien
indien er van ca 1950 anders zou zijn verstedelijkt.
In het Oostland,de
zone tussen Rotterdam, Delft en Zoetermeer, zijn de landschappelijke
kwaliteiten van het voormalige Groene Hart en de vraag naar lokale
landbouwproducten nooit een reden geweest de verstedelijking tegen te gaan. Het
gevolg is een diffuse suburbane lappendeken van woonwijken en broeikassen,
bestemd voor de export van landbouwproducten, waarin zelfs recentelijk de
Randstadrail geen hiërarchie in wist aan te brengen. Topotronic en ZUS
simuleren een harde groene contour die de scheiding tussen stad en land
herstelt.
Voor de zone ten Oosten
van Utrecht constateren de bureaus dat er enkele monofunctionele
brokken bebouwde kom zijn gepland die nauwelijks in verband staan met de
aanwezige infrastructuur. Het gaat om de universiteitscampus de Uithof en de
buitenwijken van Zeist. We stellen een gemengde bandstad voor gekoppeld aan de
A28 en de nieuw aan te leggen tramverbinding met het centrum van Utrecht.
Bij de zone tussen
Rotterdam en Dordrecht constateren we dat er ondanks de vele aanwezige
infrastructuur (De Noord, de A16, A15 en de spoorlijn) de verstedelijking daar
niet aan gelinkt is. De verschillende gemeentes
hebben zich met hun rug naar elkaar ontwikkeld en iedere lineaire samenhang
ontbreekt. Met de mediocre introverte
wijken die er de afgelopen 50 jaar werden gebouwd, worden de ruimtelijke
kwaliteiten van de rivier en de functionele kwaliteiten van de spoorlijn niet
benut. Topotronic en ZUS simuleren een water en spoor gerelateerde stedelijke
ontwikkeling.
Hoewel veel onherstelbare
ruimtelijke schade is aangericht in Nederland, zijn er mogelijkheden om fouten
te herstellen. Het ministerie van I & M stuurt in zijn concept Structuurvisie
Infrastructuur en Ruimte niet voor niets aan op een integrale benadering van
infrastructuur en ruimte. Met het opheffen van de rijksbescherming voor
bufferzones dienen zich kansen aan voor lineaire verstedelijking langs
railinfrastructuur.
Dit onderzoek is uitgevoerd door
Topotronic en ZUS, gefinancierd door het Stimuleringsfonds voor Architectuur,
de Provincie Zuid Holland en de Provincie Utrecht.
Het hele onderzoek is hier te downloaden als PDF
Interview in Neue Zürcher Zeitung
Artikel in Holland Blad nr 8 maart 2011 (Vereniging Deltametropool)